کاربرد انواع نایلون در صنایع مختلف

دسته‌ها

برترین مقالات

برچسب‌ها

Uncategorized @fa

نایلون‌ها یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف تولیدی و بسته‌بندی محسوب می‌شوند. نایلون از پلیمرهای شیمیایی و مصنوعی در انواع مختلفی قابل تولید است. اگر دقت کرده باشید در بیشتر صنایع تولیدی و بسته‌بندی نایلون‌ها کاربرد دارند. نایلون‌ها گاهی به عنوان مواد اولیه در تولید محصولات خانگی، پلاستیکی، پارچه، الیاف‌های مصنوعی، اسباب‌بازی‌ها، لوازم یکبار مصرف و خودروسازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید با کاربرد نایلون در صنایع مختلف بیشتر آشنا شوید توصیه می‌شود مطالب ارائه شده در این‌ مقاله را تا پایان دنبال نمایید.

نایلون چیست؟

در پاسخ به این سؤال که نایلون چیست می‌توان گفت نایلون‌، فیلم‌هایی از جنس پلی‌اتیلن یا پلی‌پروپیلن است که از پلیمرهای شیمیایی تشکیل شده‌ است‌. در فرآیند تولید، نایلون با استفاده از چهار عنصر هیدروژن، کربن، نیتروژن و اکسیژن قابل تولید بوده و ساختاری پلی‌آمیدی دارد. همان‌طور که در بالا گفته شد نایلون‌ها جزو پرمصرف‌ترین و پرتیراژترین صنایع شیمیایی محسوب می‌شوند. گاهی اوقات برخی افراد واژه نایلون و نایلکس را به جای یکدیگر به کار می‌برند، اما با وجود شباهت‌های بسیار بین این دو، نایلون‌ها کاملا از نایلکس‌ها متفاوت هستند.‌ انواع نایلون به صورت حباب‌دار، نایلون شیرینگ، استرچ، سه‌لایه و پنج لایه، حباب‌دار پاکتی و … تولید می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت نایلون و نایلکس می‌توانید به مقاله‌ی “نایلون و نایلکس چه فرقی می‌کنند؟” مراجعه فرمایید.

انواع نایلون

نایلون‌ها در انواع مختلف قابل تولید هستند که هر کدام از آن‌‌ها ساختار و کاربرد خاصی دارند. از مهم‌ترین انواع نایلون می‌توان به نایلون‌های عریض و نایلون‌های صنعتی اشاره کرد. نایلون‌های عریض در بخش کشاورزی، ساختمانی و عمرانی کاربرد دارند. نایلون‌های صنعتی، همان‌گونه که از اسم آن‌ها مشخص است در بخش‌های مختلفی از صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. نایلون‌ها بر اساس نوع کاربردی که دارند به انواع مختلفی قابل تقسیم هستند. در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

استرچ‌های بسته‌بندی

نایلون استرچ همان‌ فیلم‌های پلی‌اتیلنی با خاصیت کشسانی بالا هستند. فیلم‌های استرچ از پلیمر پلی‌اتیلن با گرید خطی دارای چگالی کم تولید شده است. استرچ‌های پالت‌بند دارای کاربردهای مختلفی در بخش بسته‌بندی غذایی، بسته‌بندی علوفه و مبل هستند.

 یکی از انواع کاربرد نایلون در صنایع بسته‌بندی، همین نایلون‌های استرچ هستند که به دور محصول پیچیده می‌شوند. استفاده از این فیلم‌ها به منظور محکم‌تر کردن و ایمنی بخشی به محصولات در حین جابجایی است. استرچ‌های بسته‌بندی در صنایع مختلف غذایی و کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نایلون‌های شیرینگ

یکی دیگر از انواع نایلون، شیرینگ است که توسط دستگاه شیرینگ پک مورد استفاده قرار می‌گیرد. نایلون شیرینگ در ضخامت‌های مختلف قابل تولید است و به صورت تونلی، حرارتی، روده‌ای و pof کاربرد دارد. نایلون شیرینگ از پلیمر پلی‌اتیلن تولید شده و در مقابل حرارت جمع می‌شود. این نایلون‌ها از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند و به دور محصول شیرینگ می‌شوند. نایلون‌های شیرینگ برای پک کردن محصولاتی مانند آب‌های معدنی، نوشابه‌ها، کنسروها و … کاربرد دارند.

نایلون حباب‌دار

نوع دیگری از نایلون‌، حباب‌دار است که قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع نایلون دارد. این نایلون‌ها به منظور حفاظت از محصولات حساس و آسیب‌پذیر در مقابل ضربه تولید می‌شوند. نایلون‌های حباب‌دار نسبت به سایر انواع نایلون، از وزن بیشتری برخوردار هستند. کاربرد نایلون حباب‌دار بیشتر در بسته‌بندی لوازم خانگی، برقی و شکستنی است.

نایلون کشاورزی

نایلون‌های کشاورزی به صورت نایلون‌های عریض تولید شده‌اند که در ساخت گلخانه‌ها و مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نایلون‌ها در ضخامت‌های مختلف قابل تولید هستند. از این‌رو می‌توان گفت یکی دیگر از انواع نایلون، در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین یکی از موارد کاربرد نایلون در صنایع، شامل کشاورزی است.

نایلون ساختمانی

نایلون‌های ساختمانی مانند نایلون کشاورزی عریض هستند و در ضخامت‌های گوناگونی تولید می‌شوند. این نایلون‌ها در کارهای ساختمانی مانند عایق کردن کف‌ها، دیوارها و سقف‌ها کاربرد دارند. نایلون‌های ساختمانی همچنین به منظور محافظت از مصالح ساختمانی، ابزار و تجهیزات مورد نیاز در برابر باران، باد و طوفان مورد استفاده قرار می‌گیرند. نایلون فونداسیون نوعی نایلون‌ ساختمانی است بسیار پرکاربرد در صنایع ساختمانی است.

سایر انواع نایلون

علاوه بر نایلون‌هایی که در بالا ذکر شد، نایلون‌های دیگری با عناوین نایلون مالچ، نایلون سیلویی و نایلون ضد عفونی کننده خاک تولید می‌شوند. این نایلون‌ها در ضخامت و ابعاد مختلف قابل تولید هستند. به طور کلی نایلون‌ها بر اساس نوع کاربرد تقسیم‌بندی می‌شوند. کیسه‌های زباله نیز از جنس نایلون هستند که در مصارف خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جمع ­بندی

نایلون جزو محصولات پلیمری بوده که ساختاری پلی‌آمیدی دارد. نایلون‌ها در ابعاد و ضخامت‌های گوناگون قابل تولید هستند. به طور کلی نایلون‌ها بر اساس نوع مصرف به دو دسته خانگی و صنعتی تقسیم‌بندی می‌شوند. از نمونه‌های کاربرد نایلون در صنایع می‌توان به بخش کشاورزی، ساختمان‌سازی، بسته‌بندی لوازم خانگی، دارویی، بهداشتی و غذایی اشاره کرد.‌ این نایلون‌ها با عناوین گوناگون نایلون شیرینگ، استرچ پالت‌بند، نایلون حباب‌دار، نایلون عریض، نایلون صنعتی و … شناخته شده‌اند. از این‌رو مشتریان با توجه به نوع مصرف خود می‌توانند هر کدام از انواع نایلون را خریداری نمایند.

نوشتهٔ بعدی
معرفی پلیمرهای مورد نیاز برای تولید نایلون
نوشتهٔ پیشین
نایلون چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up