معرفی انواع نایلون‌ها برای بسته بندی

دسته‌ها

برترین مقالات

برچسب‌ها

Uncategorized @fa

صنعت بسته بندی با سرعتی تصاعدی در حال تغییر و بروزرسانی است. استفاده گسترده از انواع نایلون‌ها برای بسته بندی مواد غذایی و سایر محصولات به تقاضای روزافزون بازار این نوع مواد بستگی دارد. نایلون بسته بندی در اشکال و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود تا بتواند نیازهای بازار پاسخ دهد. ارزش بازار جهانی نایلون‌های بسته بندی در سال 2020 به 182.3 میلیارد دلار رسید و پیش بینی می‌شود که تا سال 2030 به حدود 325.6 میلیارد دلار برسد.  کسب و کارها و صنایع با شناخت انواع نایلون ها برای بسته بندی می‌توانند محصولات خود را در نهایت کیفیت و با حفظ خصوصیاتشان به بازار مصرف کننده عرضه کنند. در این مقاله به معرفی انواع نایلون‌ها برای بسته بندی می‌پردازیم.

معرفی انواع نایلون‌ها برای بسته بندی

استفاده از نایلون‌های بسته بندی، یکی از بهترین راه‌ها برای بسته بندی و محافظت از اقلام خوراکی و غیر خوراکی است. این نایلون‌های نازک به حفظ، توزیع و بازاریابی کالاها در سراسر جهان کمک می‌کنند. انواع مختلفی از انواع نایلون بسته بندی در بازار وجود دارند که برای اهداف مختلف استفاده می‌شوند. در ادامه به انواع نایلون‌های بسته بندی اشاره می‌کنیم:

نایلون بسته بندی شرینگ

نایلون بسته بندی شرینگ یا شرینک در هنگام بسته بندی در معرض یک منبع گرما قرار می‌گیرد تا دورتادور محصول جمع شود. نایلون بسته بندی شرینگ معمولاً به عنوان بسته بندی دو یا چند محصول (یکسان یا متفاوت) استفاده می‌شود. این نایلون اغلب در کاربردهای مختلف از جمله مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، اسباب بازی‌ها و داروها کاربرد دارد. نایلون بسته بندی شیرینگ می‌تواند‌ کل محصول را محکم بپیچد و از آلودگی، رطوبت و سایش جلوگیری کند. ترموپلاستیک‌هایی مانند LDPE (پلی اتیلن کم چگالی) و LLDPE (پلی اتیلن سبک خطی) موادی هستند که معمولاً برای تولید نایلون شیرینگ استفاده می‌شوند.

نایلون بسته بندی استرچ پالت

نایلون بسته بندی استرچ پالت که اغلب به عنوان فیلم استرچ شناخته می‌شود، نوعی نایلون برای بسته بندی، ایمن سازی و تثبیت بارهای روی پالت‌ها در طول ذخیره سازی و حمل و نقل است. این یک فیلم پلاستیکی قابل کشش است که دورتادور کالا روی یک پالت پیچیده می‌شود تا چندین مزیت کلیدی را ارائه دهد. هدف اصلی از نایلون بسته بندی استرچ پالت، تثبیت و محکم کردن بار روی یک پالت است. این فیلم همچنین از کالاها روی پالت در برابر گرد و غبار و کثیفی محافظت می‌کند. فیلم بسته بندی پالت استرچ در ضخامت‌ها و اندازه‌های مختلف به فروش می‌رسد.

نایلون بسته بندی حباب‌دار

نایلون حباب‌دار یک بسته بندی پلاستیکی شفاف است که عمدتاً برای بسته بندی اقلام شکننده استفاده می‌شود. حباب‌ها نیمکره‌های بیرون زده پر از هوا هستند که به عنوان عامل بالشتک برای اجسام حساس و شکستنی کاربرد دارند. ظروف چینی گران‍بها، عینک‌ها، آینه‌ها، آثار هنری مانند نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و گلدان‌ها در دسته اقلام شکننده قرار می‌گیرند. این کالاها ظریف هستند و در معرض آسیب قرار دارند؛ بنابراین نایلون بسته بندی حباب‌دار به عنوان فیلم بسته بندی برای ارائه بهترین محافظت توصیه می‌شود. همچنین از این نایلون برای بسته بندی وسایل الکترونیکی ظریف نیز استفاده می‌شود.

نایلون بسته بندی علوفه

نایلون بسته بندی علوفه یکی از محصولات مفید برای کشاورزان است. از این نوع نایلون می‌توان برای بسته بندی علوفه کشاورزی جهت خرید و فروش یا مصرف دام استفاده کرد. نایلون بسته بندی علوفه همچنین به نام فیلم استرچ علوفه یا سیلاژ نیز شناخته می‌شود. این نایلون از پلی اتیلن در چندین لایه ساخته می‌شود. یکی از دلایل اصلی استفاده از بسته بندی علوفه عدم تابش نور خورشید به محصولات کشاورزی است، زیرا نور خورشید باعث خرابی محصولات می‌شود. ضخامت و استحکام نایلون علوفه بسیار مهم است، بدین دلیل که نایلون بسته بندی علوفه باید بتواند وزن بالایی را تحمل کند.

نایلون بسته بندی مواد غذایی

فیلم‌های بسته بندی بخشی جدایی ناپذیر از بسته بندی مواد غذایی را تشکیل می‌دهند. از آنجایی که موفقیت کلی بسته بندی مواد غذایی به اثربخشی نایلون‌ها بستگی دارد، انتخاب نوع مناسب نایلون برای مواد غذایی ضروری است. مهم است که نرخ انتقال اکسیژن (OTR) را در نظر بگیرید. این نرخ اندازه ‌گیری مقدار اکسیژنی است که به یک نایلون اجازه عبور اکسیژن را می‌دهد. در اکثر کاربردهای بسته بندی مواد غذایی، هرچه اکسیژن کمتر باشد بهتر است. همچنین ویژگی‌های دیگری مانند محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش یا جلوگیری از بو نیز برای نایلون بسته مواد غذایی ضروری خواهد بود.

انواع پلیمر برای ساخت نایلون بسته بندی

نایلون بسته بندی از انواع مختلف پلیمر ساخته می‌شود که هر کدام برای برآوردن نیازهای خاص طراحی شده‌اند. در ادامه به انواع پلیمر برای ساخت نایلون اشاره می‌کنیم:

فیلم پلی اتیلن (PE)

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) برای بسته بندی محصولاتی مانند نان، غذاهای منجمد و محصولات تازه استفاده می‌شود. پلی اتیلن کم چگالی (LDPE) معمولاً برای بسته بندی اقلام سبک و انعطاف پذیر مانند کیسه‌های پلاستیکی برای میوه‌ها و سبزیجات کاربرد دارد.

فیلم پلی پروپیلن (PP)

پلی پروپیلن دو محوره (BOPP) شفافیت بالایی دارد و اغلب برای بسته بندی تنقلات، شیرینی‌ها و سایر کالاهای خشک استفاده می‌شود. پلی پروپیلن ریخته گری (CPP) مقاومت خوبی در برابر حرارت دارد و برای بسته بندی مواد غذایی سرد و گرم مناسب است.

فیلم پلی وینیل کلراید (PVC)

پی وی سی یک فیلم ترموپلاستیک نازک است که در اشکال و پوشش‌های مختلف موجود است. کاربردهای معمول PVC شامل صنایع ساختمانی، مراقبت‌های بهداشتی، الکترونیک، خودرو و سایر بخش‌های مشابه است.

فیلم پلی الفین (POF)

پلی الفین یک پلاستیک بادوام، پرکاربرد، مورد تایید سازمان دارو و غذا (FDA) و ایمن برای مواد غذایی است. فیلم پلی الفین نازک و در عین حال قوی است. این نوع پلیمر در ساخت اسباب بازی، روکش شکلات، آب نبات، بسته بندی کتاب و غذا کاربرد دارد.

کلام آخر

نایلون بسته بندی با ساختار انعطاف پذیر خود توانسته صنعت بسته بندی را در سال‌های اخیر متحول کرده و تقریباً در تمام صنایع راه پیدا کند. انواع مختلفی از نایلون بسته بندی وجود دارد که نیازهای همه مشاغل را پوشش می‌دهد. محصولات دارویی و پزشکی، مواد غذایی و آشامیدنی، اقلام و ماشین آلات سنگین و هزاران کالای دیگر با انواع نایلون بسته بندی می‌شوند. انتخاب نایلون مناسب باعث می‌شود اقلام شما با کیفیت بهتری ارسال شوند، سالم بمانند، استحکام خود را حفظ کنند و از همه مهمتر در هزینه نهایی را کاهش دهند.

نوشتهٔ پیشین
معرفی پلیمرهای مورد نیاز برای تولید نایلون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up